Treceți la conținutul principal

Când ai respectat ultima dată o (pr)omisiune?

Oamenii fac des promisiuni. Pe unele dintre ele - poate chiar majoritatea - le încalcă din diverse motive. Dar asta este altă discuţie, nu scriu astăzi despre motive, ci despre înţelesuri. 

Promisiune în iubire

Te-ai gândit că poate folosim un cuvânt greşit, care ne induce în eroare, atunci când spunem - siguri pe noi - că "facem (sau respectăm) o promisiune"? Poate ar trebui să folosim cuvântul omisiune". De ce? Păi hai să analizăm puţin ce înseamnă fiecare noţiune, "omisiune" versus "promisiune", potrivit DEX.

PROMISIUNE, promisiuni - Angajament prin care cineva se obligă să facă ceva; făgăduiaiă.

OMISIUNE, omisiuni - Faptul de a omite; trecere cu vederea, neglijare; lucru omis, lipsă, scăpare, lacună; omitere.

Pentru a înţelege unde vreau să ajung cu ideea de a-ţi respecta "omisiunea", hai să facem un exerciţiu de imaginaţie.

Să presupunem că în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat, Academia Română ar accepta formularea "a ţine sau a respecta omisiunea" ca fiind corectă.

Atunci oamenii ar putea să afirme ceva de genul "Eu mi-am ţinut omisiunea când ţi-am spus că ieşim să mâncăm o îngheţată în parc". Ideea este că, folosind "omisiune", se înţelege că faci o "promisiune" pe care nu ai de gând să o respecţi. Iar interlocutorul tău ştie asta. Aşa că şi el se aşteaptă să nu o respecţi, ştie că vei trece cu vederea, vei neglija îngheţata şi ieşirea în parc. Iar greşeala este pe jumătate iertată, nu? Doar ţi-ai asumat "omisiunea".

Nu ne-ar fi mai simplu să facem promisiuni pe care să le etichetăm din start cu un element, pentru a se subînţelege că nu avem de gând să le respectăm?

De exemplu, în faţa ofiţerului de la Starea Civilă, o femeie i-ar face o "omisiune" bărbatului pe care se presupune că îl iubeşte la momentul respectiv, dar ştie că nu o poate eticheta drept "promisiune", nu îi poate făgădui complet că îl va iubi pentru totdeauna.

Nu îi promiţi partenerului la Starea Civilă că vei fi toată viaţa alături de el, ci îi spui, printr-o "omisiune", că la un moment dat în viitor vei avea o scăpare şi se va ivi o "neglijare". Şi uite aşa, ambii parteneri ştiu din start că un happy-end ca în comediile romantice cu Gerard Butler nu este posibil.

Este ca şi când partenerii, tot în faţa ofiţerului de la Starea Civilă, şi-ar recunoaşte, din timp, greşelile viitoare: "Dragul meu/draga mea, îţi spun de pe acum că voi omite lucruri legate de tine, voi trece cu vederea lucruri importante pentru tine, voi bifa tot ce înseamnă neglijare, voi avea scăpări, lacune şi omisiuni etc., etc. până când divorţul ne va despărţi."

Este un exemplu care îmi aminteşte de filmul "Minority Report" (cu Tom Cruise în rolul principal), peliculă în care oamenii erau arestaţi, cu mult timp înainte de a săvârşi crimele şi infracţiunile, de un fel de poliţie a viitorului. Pare o soluţie extremă, dar nu este mai simplu, atunci când vrei să îi promiţi ceva unei persoane dragi, să o avertizezi că este posibil să nu îţi respecţi promisiunea? Ei bine, pentru asta există "omisiunea". ☺


Postare apărută inițial pe blogul meu de pe secțiunea de bloguri a site-ului feminis.ro.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Povestea mea (cu și despre diabetul zaharat de tip 1)

Povestea mea (cu și despre diabetul de tip 1   Mie nu mi se poate întâmpla... Și totuși, mi s-a întâmplat să fiu diagnosticată cu diabet de tip 1 în luna mai 2021, după mai multe analize de sânge de rutină – le zic eu. Numai că nu erau de rutină. Pe buletinul de analize am citit negru pe alb că aveam o glicemie de 380 mg/dl pe nemâncate și o hemoglobină glocozilată – acea HbA1c de care ați auzit cu siguranță – de 15,1%. Sunt numere pe care nu le voi uita niciodată. Nu mai era niciun dubiu. Aveam diabet de tip 1. De ce credeam că mie nu mi se poate întâmpla? Pentru că aș fi zis că eu, ca jurnalist care scrie despre sănătate, voi fi în stare să recunosc simptomele unei boli cronice. Dar nu a fost așa. Nu în cazul unei boli parșive, care se instalează lent în organism. Mintea mea a fost, cred, cel mai mare dușman. Găseam explicații și motive „întemeiate” pentru orice. Oboseala și extenuarea, apatia – toate erau normale, nu? Doar aveam doi motani care mă trezeau în timpul nopții,

Când i-ai spus, ultima dată, primului bărbat din viaţa ta că îl iubeşti?

Dacă nu iţi mai aminteşti, ar trebui să îi spui chiar astăzi! O să îţi explic de ce. Poate că multe dintre voi vor zice că am probleme nerezolvate (nu chiar daddy issues , dar pe acolo) şi că ar trebui să merg la un psiholog şi poate că aveţi dreptate şi chiar am unele probleme nerezolvate încă, însă vreau să le reamintesc femeilor care citesc zaina.ro cât de important este, a fost şi va fi primul bărbat din viaţa lor. Şi nu mă refer la cel cu care şi-au pierdut virginitatea, pentru că aici nu este vorba despre sex, ci la primul bărbat din viaţa lor care le-a văzut vulnerabile, triste, dezgolite, fericite când au primit un cadou mult visat, dezamăgite de şcoala sau de colegi, bucuroase că au obţinut o notă mare la şcoală, care le-a văzut nemachiate la primele ore ale dimineţii, care le-a dus zilnic cu maşina la şcoală, la antrenamente, la balet sau poate chiar la balul de absolvire din clasa a XII-a, care le-a dat primele lecţii de şofat pe un drum lăturalnic şi care, înt

Un vis-jurnalismul narativ

Îmi doream de foarte mulți ani să fac un curs de jurnalism narativ și visam încă de prin 2011 sau 2012 să îl urmez, mai ales că numele celei care îl preda (pe atunci) la Fundația Calea Victoriei era cel al unei foste colege de la masterat, care scria (și scrie, cred, și în prezent) la DoR . Anii au trecut, au trecut foarte multe pretexte pe sub „Podul pretextelor și scuzelor” pe care mi l-am construit singurică și am uitat în cele din urmă de acest vis. Din păcate, când am făcut eu facultatea și masteratul nu exista un astfel de curs în programă și am tot găsit scuze ca să nu mă înscriu, deși cei de la Calea Victoriei îl tot repetau.  O agendă roșie, printre alte agende și carnețele   Am descoperit recent că la Fundația Calea Victoriei urma să aibă loc un atelier de jurnalism narativ susținut de Ani Sandu , așa că mi-am făcut acest cadou de ziua mea, doi într-unul, ca să zic, la pachet cu un atelier online de scriere creativă, susținut de zâna mea cea bună, Andra Samson . A fost