Treceți la conținutul principal

Vin de Florentina

"Ce ar fi dacă ai putea îmbutelia un an al trecutului tău? Care anume ar fi acesta? Care perioadă a anului? Cum ar mirosi? Ce gust ar avea?" Cu aceste întrebări punea pe gânduri acum ceva timp coperta romanului "Vin de mure", scris de Joanne Harris. 

 

Motanul Thor și un pahar cu vin roșu
Motanul Thor și un pahar cu vin roșu

Așa temă de gândire nu am mai întâlnit de multă vreme. Îmi amintește de compunerile pe care le făceam în școala generală. Dar cumva romanul acesta a reușit determine încerc descopăr pe mine și sap adânc în sufletul meu - eu, femeia care iubește ca o vacă și care se mândrește cu asta, copila care îi oferă mită lui Moș Crăciun chiar în Ajun și tânăra care recunoaște ce lecții (nu) a învățat în 27 de ani de viață. Da, sunt o enigmă chiar și pentru mine, iar asta nu mai miră pe nimeni.  

Însă trebuie recunosc Joanne Harris mi-a servit mingea la fileu. (Sau ar fi mai bine spun mi-a servit mingea într-un pahar cu vin roșu.) Eu de ce nu m-am gândit la asta până acum? Cum ar fi dacă putea îmbuteliez un an din viața mea? Și dacă putea fac asta, ca printr-o minune, ce an alege pentru acest vin? Și ce gust ar avea vinul meu, vinul care ar conține toate trăirile mele din acele 365 de zile prinse în acea sticlă magică și acoperită cu o etichetă pe care ar scrie simplu "Vin de Florentina"? 

Poate răspunsul inițial ar fi fost chiar anul nașterii mele. Poate un critic rafinat și cu un nas priceput în degustarea vinului ar fi gustat din recolta 1987 (din strugurii culeși din vița de vie care a rodit în curtea mea de la țară) și ar fi descris acest prim Vin de Florentina ca fiind "Ușor înțepător, cam timid la început, la fel de aromat ca o gutuie coaptă și deloc zemoasă pe care o mănânci într-o zi de toamnă târzie, cu soare timid. Iar dacă nu îl bei corect, ajunge îți stea în gât".

Dacă ar fi cu adevărat generos, degustătorul de vin care s-ar încumeta soarbă din această sticlă ar mai adăuga câteva trăsături ale Vinului de Florentina din 1987: "Un vin naiv, la început de drum, care înaintează cu pași mici către un gust superior. Dar nu uităm este un vin profan, care va trebui sufere multe transformări până când va ajunge la maturitate". 

Dar nu am ales anul nașterii mele. Ar fi fost prea... "previzibil", ca citez o cunoștință din cercul meu de prieteni.  

putea îmbutelia anul 2013 - un an teribil și oribil, în care pot zic am învățat cu adevărat ceva despre mine. Un degustător iscusit de vin ar descrie recolta din 2013 a Vinului de Florentina ca fiind "O acritură în adevăratul sens al vinului. O recoltă de struguri culeasă mult prea devreme, de parcă cel care a cules boabele de struguri ar fi fost orb și ar fi trăit într-o bulă de sticlă, izolat complet de restul lumii". 

Bineînțeles, degustătorul meu de vin nu s-ar opri aici și ar continua cu o descriere de tipul: "Se vede în cei 26 de ani, strugurii nu au dobândit încă acea valoare demnă de un vin care se vrea a fi cu pretenții. Este un vin recomandat curajoșilor, temerarilor, care ar fi pregătiți ia viața în piept după ce au petrecut 7 ani (și jumătate) într-un Tibet cu solul arid, în care nu a crescut nimic. Un vin al supraviețuitorilor, doar pentru bolta palatină pregătită guste ceva unic". 

Dar iată nu am ales nici anul 2013. Recunosc, nu este un an de care vrea îmi amintesc. Așa mai bine sar peste el și încerc îi dau o șansă lui 2014. 

Pun în balanță tot ce am trăit în urmă cu un an și fără îmi dau seama, îmi răsună în minte proverbul "Cele bune se-adune, cele rele se spele". Cu siguranță în 2014 am avut parte și de bune, și de rele. Dar oare ar merita anul acesta fie îmbuteliat și pus la păstrare pe raftul amintirilor mele? vedem ce ar spune degustătorul de vin în acest caz, despre recolta din 2014: 

"Un Vin de Florentina ceva mai matur, în care se simte un iz de strugure experimentat, tăvălit, epuizat și stors din toate încheieturile și pe toate planurile - amoros, profesional, familial. Însă, cu toate acestea, în Vinul de Florentina din 2014 se amestecă trei arome distincte, care se completează frumos în această licoare bine echilibrată: dulce - la fel ca primul sărut cu un bărbat într-o zi toridă de vară, pe malul unui lac superb; amar precum incertitudinile și frustrările adunate într-un subsol al unui hotel în care foarte rar pătrunde o rază de soare; și sărat - la fel ca lacrimile care curg din ochii unei fiice care știe nu mai trebuie se abțină plângă pe holul unui spital, odată ce a ajuns acasă și este singură". 

Nu, acum știu cu siguranță nu alege îmbuteliez anul 2014. Pentru se anunță de pe acum 2015 va fi un an bun, cu o recoltă bogată - sper eu - pe toate planurile. Așa aștept cu nerăbdare toamna, când se numără bobocii și se culeg strugurii pentru un nou vin de Florentina.  

Răspunde-mi sincer, dacă ai putea îmbutelia un an al vieții tale, ce an ai alege pentru sticla ce îți va purta numele? 


Postare apărută inițial pe blogul meu de pe secțiunea de bloguri a site-ului feminis.ro.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Povestea mea (cu și despre diabetul zaharat de tip 1)

Povestea mea (cu și despre diabetul de tip 1   Mie nu mi se poate întâmpla... Și totuși, mi s-a întâmplat să fiu diagnosticată cu diabet de tip 1 în luna mai 2021, după mai multe analize de sânge de rutină – le zic eu. Numai că nu erau de rutină. Pe buletinul de analize am citit negru pe alb că aveam o glicemie de 380 mg/dl pe nemâncate și o hemoglobină glocozilată – acea HbA1c de care ați auzit cu siguranță – de 15,1%. Sunt numere pe care nu le voi uita niciodată. Nu mai era niciun dubiu. Aveam diabet de tip 1. De ce credeam că mie nu mi se poate întâmpla? Pentru că aș fi zis că eu, ca jurnalist care scrie despre sănătate, voi fi în stare să recunosc simptomele unei boli cronice. Dar nu a fost așa. Nu în cazul unei boli parșive, care se instalează lent în organism. Mintea mea a fost, cred, cel mai mare dușman. Găseam explicații și motive „întemeiate” pentru orice. Oboseala și extenuarea, apatia – toate erau normale, nu? Doar aveam doi motani care mă trezeau în timpul nopții,

Un vis-jurnalismul narativ

Îmi doream de foarte mulți ani să fac un curs de jurnalism narativ și visam încă de prin 2011 sau 2012 să îl urmez, mai ales că numele celei care îl preda (pe atunci) la Fundația Calea Victoriei era cel al unei foste colege de la masterat, care scria (și scrie, cred, și în prezent) la DoR . Anii au trecut, au trecut foarte multe pretexte pe sub „Podul pretextelor și scuzelor” pe care mi l-am construit singurică și am uitat în cele din urmă de acest vis. Din păcate, când am făcut eu facultatea și masteratul nu exista un astfel de curs în programă și am tot găsit scuze ca să nu mă înscriu, deși cei de la Calea Victoriei îl tot repetau.  O agendă roșie, printre alte agende și carnețele   Am descoperit recent că la Fundația Calea Victoriei urma să aibă loc un atelier de jurnalism narativ susținut de Ani Sandu , așa că mi-am făcut acest cadou de ziua mea, doi într-unul, ca să zic, la pachet cu un atelier online de scriere creativă, susținut de zâna mea cea bună, Andra Samson . A fost

Sticla de biserică

La noi în familie, sticlele de plastic nu se aruncau. Fie bidoane de apă plată de cinci litri, fie sticle de suc ori de apă minerală, nimic nu se pierdea, ci se refolosea. Tata le aduna pe toate după ce le goleam de conținut, le spăla și le lega pe toate într-un ciorchine uriaș pe care îl păstra afară sau în bucătăria de vară a bunicii, pentru că știa că va avea nevoie de ele într-un fel sau altul. Sticlele de plastic de doi litri ori chiar si cele mici erau bune de pus o anumită cantitate de vin în ele, mai ales când ai mei voiau să ofere cuiva un vin bun, de țară, din producția proprie. Sticlele mici, de 0,5 litri, aveau alt rol: se punea țuică în ele și se foloseau la pomeni (adică parastasuri) și la alte mese festive.    Un obiect de care sunt atașată emoțional este sticla cu vin de biserică. În fiecare duminică, după ce bunica mea – mamaia de pe deal, cum o numeam noi – venea de la slujba religioasă, aveam un ritual simplu și de efect: să bem o gură sau două de vin din sticla de p