Treceți la conținutul principal

Exercițiu: desene pe asfalt

La un atelier recent de scriere creativă (la Fundația Calea Victoriei), am avut de făcut portretul unui personaj după o imagine la alegere. Povestea din spatele acestei fotografii, potrivit celui care a realizat-o, nu are nicio legătură cu un copil orfan, după cum puteți citi aici.

 

Desene pe asfalt

Iată povestea:

Nu voi uita niciodată prima mea săptămână de grădiniță. Educatoarea ne-a întrebat pe fiecare câteva lucruri despre părinții noștri. Eu nu am vrut să-i răspund. Nu aveam ce să îi spun. Ea nu a insistat. Nu-i nimic, Maria, ne povestești în altă zi. M-a mângâiat pe buclele negre și răzvrătite, pe care bunica nu a reușit să mi le prindă în două codițe. Am aruncat toate „prinsurile de păr” pe care mi le cumpărase mama pe grămada cu bălegar din fundul curții. Am făcut asta repede, cât să nu mă vadă bunica, acum câteva zile.

Eram cea mai mică din toată grupa asta de copii. Eram amestecați, din câte mi-am dat eu seama, că aveam colegi care la toamnă urmau să meargă la școală și se tot lăudau cu asta. Eram și cea mai solitară. Nu vorbeam mult. Îmi plăcea să stau retrasă, să mă joc cu câteva păpuși pe măsuța galbenă fără colțuri.

Într-o zi, educatoarea mi-a dat o bucată de cretă albă, groasă cât mâna mea. Nu mai văzusem niciodată o cretă atât de solidă, așa că am acceptat-o imediat. Nu vrei să desenezi ceva? Un lucru care îți place mult de tot. Poate niște floricele, un cățel, un fluture... Nu știu ce tot încerca doamna mea să mă facă să desenez în curtea grădiniței. Câine nu aveam, grădina bunicii era plină de buruieni, că nu mai avea cine să o îngrijească, iar fluturi văzusem o dată, la televizor, la desene. Cu creta în mână, m-am dus țintă la zona aia neagră și mare, ca o tablă uriașă, pe care copiii mai mari desenaseră case, flori, părinți ținând de mână niște omuleți.

Dorul de mama mă paraliza în unele zile. Dar știam să tac și să mă prefac. Bunica mă întreba dacă mi-e foame, dacă mi-e sete și cam atât. Am desenat-o pe mama așa cum m-am priceput. Doamna educatoare nu m-a văzut când mi-am scos ghetuțele roz. M-am ghemuit așa, desculță, lângă mama mea. Am auzit-o pe bunica, atunci când a venit la prânz să mă ia de la grădinița din sat, când îi șoptea ceva: Doamna Ionescu, să aveți grijă și de Măriuca noastră. Ea nu prea îndrăznește să zică... Să o îndemnați să meargă la toaletă, că ea nu o să ceară. E prea rușinoasă. Să vorbiți cu ea, că e copil cuminte. După o pauză, în care nu am auzit ce i-a spus doamna, bunica i-a mai șoptit ceva. Nu știu, parcă a dat muțenia în ea de când mă-sa a plecat cu ăla a’ lu’ Tauc în Spania, cu care a rămas gravidă. Bunica chiar nu știa ce vorbea, mi-am zis strângându-mi curelușele ghiozdanului. Ce e aia Spania? Mama era chiar lângă mine, pe asfalt, iar creta mea albă și groasă o făcea mai prezentă ca niciodată. Vântul îi flutura pe lângă batic, iar ea și-l strângea mai bine cu o fundă mare. Apoi știam că urmează să îmi prindă părul în două codițe. 

Foto de aici, povestea reală a fotografiei este tot aici: https://www.snopes.com/fact-check/orphan-chalk-outline/

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dacă vacile ar scrie scenarii...

... M - aș mărita cu Johnny Depp!  Astăzi mi -am propus să împac ș i capra (cei de la Protecția Animalelor pot sta liniștiți , deoarece nu voi omorî capra vecinului), și varza (pe care nu am de gând să o culeg dacă NU este modificată genetic - glumesc, desigur).   Adică mi -am pus în minte trei lucruri: 1) să scriu un scenariu de Oscar - pentru că tot îmi plac filmele de la Hollywood și nu numai, 2) să abordez pe alocuri - cât să nu deranjeze - subiectul Johnny Depp "mon amour" și 3) să presar pe ici pe colo câteva replici (zic eu) spumoase despre relațiile dintre oamenii buni cu suflet bun și care au sau nu au curaj să spună ce au pe suflet .  Când avem prea multe „scenarii” în cap, este bine să le așternem pe hârtie   Mărturiseam în urmă cu fix 7 luni cum iubesc eu și mă comparam cu o vacă . Prietenele și cunoștințele mele de sex feminin s-au amuzat, au râs copios, ba chiar au comentat la postarea mea. Și da , mi -am făcut singu

Ken, păpușa masculină: calități și defecte

M-am gândit să scriu acum ceva timp despre lecțiile de viață pe care le-am învățat de la nepoțeii mei, trei la număr. De șapte ani sunt mătușă cu normă întreagă (recunosc, uneori este normă "întreagă", alteori este doar part-time). Dar lăsând gluma la o parte, cei mici reprezintă pentru mine o sursă bogată de lecții de viață, deși vârstele lor, însumate, nu fac cât vârsta mea de acum. Una dintre cele mai importante lecții vine chiar de la nepoțica mea cea mare, de 7 ani și 3 luni. De ziua ei de naștere și-a dorit și a primit o păpușă-băiat, pe care a botezat-o Ken. Toată lumea știe cine este Ken, e iubitul păpușii Barbie, șaten, tras ca prin inel. Păpușa Ken, partenerul lui Barbie. Sursă imagine: Pixabay Dar Ken (cel pe care l-a primit nepoata mea) este din "noua generație" de păpuși masculine: are o tunsoare la modă, blugi skinny, pătrățele pe abdomen, o cămașă slim fit și sprâncene perfect pensate. Ce mai, e un păpușel ideal! Micuța mea nepoată al cărei

Frica este o superputere! Tu o ai?

Da, și eu sunt supererou, doar că nu am o mască și nu am o capă sub care să îmi ascund adevărată identitate. Dar am această superputere și nu îmi este rușine să recunosc. Așa cum am văzut de atâtea ori în filmele americane care redau ce se întâmplă la întâlnirile de la "Alcoolicii Anonimi", mă ridic azi în picioare și spun cu voce tare "Numele meu este Florentina și îmi este frică!".  Frica de pisica neagră Acum câteva luni publicam pe blog un articol legat de unul dintre serialele mele preferate, Doctor Who, și îndemnam cititoarele să meargă la doctor atunci când viața le oferă telenovele. Același serial SF produs de BBC mi-a oferit recent o altă lecție, cu măiestrie creată de scenaristul Steven Moffat: "frica este o superputere". Ca să citez câteva rânduri din episodul "Listen" din cel mai nou sezon, îți voi traduce cu aproximație replicile care te vor pune probabil pe gânduri:  "Știu că ți-e frică, dar este în ordine să te temi, pen