Treceți la conținutul principal

Fetița care visa să devină arheolog

... și care a ajuns să scrie

Era cea mai mică dintre frați. Timidă, tunsă bob, plus un breton scurt care îi scotea în evidență ochii mari și negri. Nu își aducea aminte cu exactitate momentul în care s-a decis ce o să se facă atunci când va crește mare. Îi surâdea, la un moment dat, ideea de a se face arheolog. Se și vedea cu mâinile jucându-se în țărână, în pământ, cu lopeți mici și tot felul de perii cu care îndepărta praful, scoțând la iveală artefacte prețioase care nu mai văzuseră lumina zilei de nu se știe când. 

Vama Veche

 

Abia când a mai crescut a descoperit că artefactele erau în interiorul ei și că le putea scoate la iveală prin intermediul scrisului: cu stiloul ei preferat, pe filele unei agende cu pisici. Artefactele ei erau amintirile legate de copilărie și de tatăl ei, de rudele sau vecinii care își puseseră amprenta asupra ei, când era copil. Iar ca adult, în prezent, adora să le aștearnă pe hârtie, să le dea glas iar, să le dea viață acelor persoane pe care le îndrăgise atât de mult și de la care învățase atât de multe: de la tata deprinsese pofta de a mânca ceva bun, de a se bucura de bucatele din farfurie, alături de un păhăruț de vin roșu (nu degeaba se spunea că neamul lor e neam de pofticioși); de la doamna Viș, fosta învățătoare a mamei ei, învățase ritualul de a bea cafea în compania prietenelor, „ca fetele” la o mică bârfă (doar locuiau într-o comunitate mică, în care era greu să ții un secret); de la mama ei învățase răbdarea de a toca cu un cuțit nu prea bine ascuțit legumele și carnea pentru salata de boeuf de Anul Nou; de la bunica din partea tatei învățase cum se face țuica la cazan, cum se testează tăria licorii și cum trebuie menținute flăcările; de la unchiul Aurel, fratele mamei, învățase perseverența – omul jucase la loto zeci de ani la rând, fără să câștige marele premiu, însă avea un noroc ireal în a găsi obiecte pierdute pe stradă, printre care și un mic inel de argint pe care i-l dăruise nepoatei.

Nu regretase niciodată că nu a devenit arheolog când a crescut. Ba chiar descoperise, în timp, că o parte a meseriei pe care și-o alesese, cea de jurnalist, includea și un fel de activitate înrudită cu cea de arheolog. Săpa adânc în sufletul altor oameni, punându-le întrebări, și scria apoi articole, interviuri; săpa adânc în sufletul ei și scria povestiri scurte, care erau publicate în diferite reviste online; săpa adânc în imaginația ei și scoatea la iveală personaje, povești întortocheate, pe care le citea familia ei.

Avea o meserie frumoasă și, de puțin timp, se înhămase pe un drum care spera să o ducă încetișor pe calea pe care să-și poată crea un nume de scriitoare. Tot ce voia era să scrie povești, să creeze lumi noi plecând de la locuri vechi, voci noi și personaje pline de viață, plecând de la persoane care au existat în copilăria ei, așa cum fuseseră tatăl ei, doamna Viș, bunica ei, unchiul Aurel și mulți alții.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Povestea mea (cu și despre diabetul zaharat de tip 1)

Povestea mea (cu și despre diabetul de tip 1   Mie nu mi se poate întâmpla... Și totuși, mi s-a întâmplat să fiu diagnosticată cu diabet de tip 1 în luna mai 2021, după mai multe analize de sânge de rutină – le zic eu. Numai că nu erau de rutină. Pe buletinul de analize am citit negru pe alb că aveam o glicemie de 380 mg/dl pe nemâncate și o hemoglobină glocozilată – acea HbA1c de care ați auzit cu siguranță – de 15,1%. Sunt numere pe care nu le voi uita niciodată. Nu mai era niciun dubiu. Aveam diabet de tip 1. De ce credeam că mie nu mi se poate întâmpla? Pentru că aș fi zis că eu, ca jurnalist care scrie despre sănătate, voi fi în stare să recunosc simptomele unei boli cronice. Dar nu a fost așa. Nu în cazul unei boli parșive, care se instalează lent în organism. Mintea mea a fost, cred, cel mai mare dușman. Găseam explicații și motive „întemeiate” pentru orice. Oboseala și extenuarea, apatia – toate erau normale, nu? Doar aveam doi motani care mă trezeau în timpul nopții,

Un vis-jurnalismul narativ

Îmi doream de foarte mulți ani să fac un curs de jurnalism narativ și visam încă de prin 2011 sau 2012 să îl urmez, mai ales că numele celei care îl preda (pe atunci) la Fundația Calea Victoriei era cel al unei foste colege de la masterat, care scria (și scrie, cred, și în prezent) la DoR . Anii au trecut, au trecut foarte multe pretexte pe sub „Podul pretextelor și scuzelor” pe care mi l-am construit singurică și am uitat în cele din urmă de acest vis. Din păcate, când am făcut eu facultatea și masteratul nu exista un astfel de curs în programă și am tot găsit scuze ca să nu mă înscriu, deși cei de la Calea Victoriei îl tot repetau.  O agendă roșie, printre alte agende și carnețele   Am descoperit recent că la Fundația Calea Victoriei urma să aibă loc un atelier de jurnalism narativ susținut de Ani Sandu , așa că mi-am făcut acest cadou de ziua mea, doi într-unul, ca să zic, la pachet cu un atelier online de scriere creativă, susținut de zâna mea cea bună, Andra Samson . A fost

Sticla de biserică

La noi în familie, sticlele de plastic nu se aruncau. Fie bidoane de apă plată de cinci litri, fie sticle de suc ori de apă minerală, nimic nu se pierdea, ci se refolosea. Tata le aduna pe toate după ce le goleam de conținut, le spăla și le lega pe toate într-un ciorchine uriaș pe care îl păstra afară sau în bucătăria de vară a bunicii, pentru că știa că va avea nevoie de ele într-un fel sau altul. Sticlele de plastic de doi litri ori chiar si cele mici erau bune de pus o anumită cantitate de vin în ele, mai ales când ai mei voiau să ofere cuiva un vin bun, de țară, din producția proprie. Sticlele mici, de 0,5 litri, aveau alt rol: se punea țuică în ele și se foloseau la pomeni (adică parastasuri) și la alte mese festive.    Un obiect de care sunt atașată emoțional este sticla cu vin de biserică. În fiecare duminică, după ce bunica mea – mamaia de pe deal, cum o numeam noi – venea de la slujba religioasă, aveam un ritual simplu și de efect: să bem o gură sau două de vin din sticla de p