Treceți la conținutul principal

Moștenirea Ionescu

Nu, nu este scenariul unei telenovele pe care m-am apucat să îl scriu, chiar dacă am terminat recent un atelier de scenaristică la Fundația Calea Victoriei. Este un punct de plecare, un trigger care a dus la declanșarea unei serii de evenimente și la faptul că am început să scriu (despre tata și nu numai despre el).

Moștenirea Ionescu
Moștenirea Ionescu

Îi povesteam cuiva, zilele trecute, cât de ciudată și de emoționantă a fost ziua când am mers cu familia la notar, să rezolvăm niște lucruri după decesul tatălui meu, lucruri care deja nu mai puteau fi amânate.

În ziua aia am auzit sintagma asta prin care noi, Ioneștii, eram chemați în biroul notarului din Giurgiu, într-o după-amiază caldă de toamnă. Ziua aceea, deși nu părea să aibă vreun rol deosebit în pasiunea mea pentru scris, s-a dovedit a fi o zi pe care nu o voi uita niciodată. Chemați în biroul doamnei notar după ce ne-am auzit numele în „moștenirea Ionescu”, am semnat toți ce era de semnat și am rezolvat cu toate formalitățile. Dintr-un cont al tatei pe care îl puteam accesa după vizita la notar am primit, apoi, și eu o sumă. Nu aș spune că m-am bucurat atunci. Împrejurările erau triste. Niciun notar din lume nu mi-l putea aduce pe tata înapoi și nu voiam banii ăia. Lunile au trecut și nu m-am mai gândit la ei. Până când, într-o zi, pe când scriam un articol, vechiul laptop a cedat. Nu se mai deschidea, oricâte rugăciuni i-aș fi adresat eu sfântului ocrotitor al IT-iștilor de pretutindeni.

Una peste alta, cu ajutorul boyfriendului meu, care îmi spunea prin telefon pe ce taste și combinații de taste să apăs, laptopul s-a deschis și a revenit la viață. Nu pot spune însă că încrederea mea în laptop a revenit la locul ei. Era plecată pe alte meleaguri. Așa că într-o bună zi, studiind variantele oferite de boyfriend în ceea ce privește modelele noi de laptop, am decis să mă despart de el. De laptop, nu de iubit.

Îl folosisem prea mulți ani la articole despre coxartroză, dislipidemie, diabet și multe alte lucruri îngrijorătoare despre care iubitul meu nu vrea să audă - gen boli cardiovasculare și infarct miocardic. Așa că am renunțat la vechea mașinărie de scris și mi-am cumpărat din banii primiți din contul tatei un laptop decent. Dacă aș fi știut câte bucurii îmi va aduce noul device, probabil că nu m-aș mai fi codit atât și aș fi luat decizia de a scăpa de cel vechi mult mai repede.

După niște luni, nici eu nu mai știu câte, am scris la noul meu dispozitiv o proză scurtă despre tata. Plănuiam de ani de zile să trimit o povestire la unul dintre concursurile trimestriale ale Revistei de Povestiri, însă nu îmi făcusem niciodată curaj.

O să sune a clișeu, poate (pentru unii dintre voi), însă cred că tata mi-a dat curaj, de acolo de sus de unde ne privește, reparând televizoare, radiouri, tractoare și semănători. Poate a făcut o minune, iar fiica lui cea mică s-a așezat într-o zi la biroul ei roz și a început să scrie la noul laptop. A atașat textul în mail, a introdus adresa și a apăsat send. A câștigat apoi un loc la un curs de creative writing cu ajutorul acestei povestiri, Fața nevăzută a femeii din Naipu. Din două în două duminici, ea ascultă părerile scriitorilor despre textele pe care le scrie. „Moștenirea Ionescu” continuă. Fiica cea mică nu s-ar fi gândit că în felul acesta.

Moștenirea Ionescu călătoria eroului
Călătoria eroului

De la același laptop, după ce am prins curaj și după ce mi-a fost publicată acea primă povestire scurtă, am ales să mă înscriu și la alte și alte cursuri și ateliere. În pandemie, cursurile de scriere creativă au fost - și încă sunt - un mod de evadare din cotidian. Și tot de la laptopul cel nou mi-am creat blogul pe care scriu acum, chiar dacă din când în când - și nu atât de des pe cât mi-aș dori - despre tata și despre alți oameni care m-au marcat de-a lungul vieții.

Din fața laptopului mi s-au deschis noi uși și noi ferestre (de Skype, de Zoom), am cunoscut oameni noi, am revăzut oameni dragi, iar pe unii dintre ei cred că, pe căi nebănuite, mi i-a scos în cale tata. Nu îmi pare rău că am cumpărat acest nou device, care mă însoțește în călătoria eroului poveștii mele. El mă ajută să duc moștenirea mai departe, prin poveste.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Povestea mea (cu și despre diabetul zaharat de tip 1)

Povestea mea (cu și despre diabetul de tip 1   Mie nu mi se poate întâmpla... Și totuși, mi s-a întâmplat să fiu diagnosticată cu diabet de tip 1 în luna mai 2021, după mai multe analize de sânge de rutină – le zic eu. Numai că nu erau de rutină. Pe buletinul de analize am citit negru pe alb că aveam o glicemie de 380 mg/dl pe nemâncate și o hemoglobină glocozilată – acea HbA1c de care ați auzit cu siguranță – de 15,1%. Sunt numere pe care nu le voi uita niciodată. Nu mai era niciun dubiu. Aveam diabet de tip 1. De ce credeam că mie nu mi se poate întâmpla? Pentru că aș fi zis că eu, ca jurnalist care scrie despre sănătate, voi fi în stare să recunosc simptomele unei boli cronice. Dar nu a fost așa. Nu în cazul unei boli parșive, care se instalează lent în organism. Mintea mea a fost, cred, cel mai mare dușman. Găseam explicații și motive „întemeiate” pentru orice. Oboseala și extenuarea, apatia – toate erau normale, nu? Doar aveam doi motani care mă trezeau în timpul nopții,

Sticla de biserică

La noi în familie, sticlele de plastic nu se aruncau. Fie bidoane de apă plată de cinci litri, fie sticle de suc ori de apă minerală, nimic nu se pierdea, ci se refolosea. Tata le aduna pe toate după ce le goleam de conținut, le spăla și le lega pe toate într-un ciorchine uriaș pe care îl păstra afară sau în bucătăria de vară a bunicii, pentru că știa că va avea nevoie de ele într-un fel sau altul. Sticlele de plastic de doi litri ori chiar si cele mici erau bune de pus o anumită cantitate de vin în ele, mai ales când ai mei voiau să ofere cuiva un vin bun, de țară, din producția proprie. Sticlele mici, de 0,5 litri, aveau alt rol: se punea țuică în ele și se foloseau la pomeni (adică parastasuri) și la alte mese festive.    Un obiect de care sunt atașată emoțional este sticla cu vin de biserică. În fiecare duminică, după ce bunica mea – mamaia de pe deal, cum o numeam noi – venea de la slujba religioasă, aveam un ritual simplu și de efect: să bem o gură sau două de vin din sticla de p

Zarurile, muzele

La un curs de scriere creativă pe care l-am făcut în iunie, lectorul ( Alice Teodorescu ) ne spunea, mai în glumă, mai în serios să invocăm sau să chemăm muzele, pentru că acestea vor veni. Așa că astăzi le-am invocat, după ce boyfriendul meu mi-a făcut cadou ieri două joculețe cu „cuburi de poveste”. Ideea acestora este simplă: „ Dă cu zarurile. Spune o poveste. ” Să vedeți ce poveste mi-a ieșit! Din nouă zaruri, câte trei din fiecare cutie (jocul de bază, varianta cu călătorii plus varianta cu acțiuni), am creat o mică povestire. Bineînțeles, nu aveam ce să știu ce va ieși până la final, cine vor fi personajele și ce se va întâmpla cu ele.  De ce trei cutii? Pentru că astăzi nu am mai avut răbdare și am mers la mall să îmi cumpăr cel de-al treilea joculeț, în completarea celor două de la M. Desigur, aș fi putut foarte bine să creez o povestire doar cu zarurile din cele două cutii primite cadou. Motanul meu, Loki, a fost extrem de încântat de zaruri, le-a testat atât din punct de